13 دسامبر 2023- اختلال عملکرد میکروگلیا در دیابت با عوارض دیابتی مختلف همراه است، در حالی که انسولین درمانی سنتی برای بازیابی سریع عملکرد میکروگلیا کافی نیست. بنابراین، جستجو برای روش‌های جایگزین جدید برای درمان اختلال عملکرد میکروگلیا مرتبط با دیابت به فوریت مورد نیاز است.

میکروگلیاها، سلول‌های ایمنی ساکن مغز هستند و دائماً در ریزمحیط مغزی گشت‌زنی می‌کنند تا به پاتوژن‌ها و آسیب‌ها پاسخ دهند.

در این مطالعه، محققان اثرات تعدیل نوری ترانس کرانیال (tPBM) را بر عملکرد میکروگلیال در موش‌های دیابتی ارزیابی کرده و مکانیسم آن را بررسی نمودند.

آنها دریافتند که درمان tPBM تاثیر انسولین درمانی را بر مورفولوژی و واکنش میکروگلیال ها بهبود می بخشد. آنها همچنین نشان دادند که tPBM سیستم زهکشی مغز را از طریق فعال‌سازی غدد لنفاوی مننژ تحریک می‌کند، که به حذف فاکتور التهابی و افزایش گیرنده پورینرژیک میکروگلیال P2RY12 کمک می‌کند. علاوه بر این، مصرف انرژی و فعالیت حرکتی موش های دیابتی نیز با tPBM بهبود یافت.

محققان گفتند: نتایج ما نشان می‌دهد که tPBM می‌تواند یک روش کارآمد و غیر تهاجمی برای درمان اختلال عملکرد میکروگلیال ناشی از دیابت باشد و همچنین پتانسیل پیشگیری از اختلالات فیزیولوژیکی دیابت را دارد.

منبع:

https://www.nature.com/articles/s42003-023-05630-3